آیا دندان فقط در صورت درد به درمان ریشه احتیاج دارد؟

توسط: | برچسب ها: , , | دیدگاه ها: 0 | مرداد ۳ام, ۱۳۹۶

به طور کلی، آستانه درد افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. در فردی ممکن است کوچکترین محرک درد، غیرقابل تحمل باشد و شخصی هم ممکن است بالاترین محرک دردی، مشکلی برایش ایجاد نکند. برخی بیماران آستانه تحمل دردشان آنقدر بالا است که حتی یک درمان دندانپزشکی را می توانند بدون بی حسی تحمل کنند و از طرفی افرادی هم وجود دارند که با وارد کردن سوند در داخل دهانشان ابراز ناراحتی و درد می کنند و به دلیل متفاوت بودن آستانه در افراد مختلف، ممکن است در فردی دندان پوسیده و به ریشه رسیده باشد اما شخص تحمل می کند و مراجعه نمی کند.

دليل دوم اين است كه پوسيدگى آنقدر با روند كندى پيش مى رود كه تحريكات وارد شده به عصب دندان باعث ايجاد ناراحتى نميشود. اين روند يك يا دوساله باعث ايجاد حفره در دندان ميشود و بيمار ابراز ميكند كه دندان بدون اينكه درد يا ناراحتى داشته باشد، به طور ناگهانى در اثر خوردن فلان غذا شكسته است. در حاليكه كه پوسيدگى مدت ها پيش شروع شده است ولى چون شدت محرك بالا نبوده است ايجاد درد نكرده است.

سوال : آیا عصب کشی دندان، درد دارد؟

عصب کشی باعث ایجاد درد نمی شود بلکه درد را برطرف می کند. با وجود تکنولوژی مدرن و مواد بی حسی جدید، عصب کشی دیگر دردناک نیست و جلسه عصب کشی فرقی از این لحاظ با انجام درمان ترمیمی ندارد. در اصل در اکثر مواقع وقتی بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند تا درمان عصب کشی برایش انجام شود، دندان درد شدیدی را تجربه کرده است و با عصب کشی بافت بیمار خارج می شود و در اصل این کار باعث برطرف شدن درد می شود. به علاوه، یک متخصص درمان ریشه دندان (اندودنتیست)، مهارت و دانش کافی را در مورد کنترل درد دارد.

عصب کشی و شایعات آن

سوال : آیا درمان ریشه دندان (عصب کشی) طولانی است و نیاز به چندین جلسه مراجعه دارد؟

درمان عصب کشی بسته به تعداد کانال های دندان، نوع درمان (درمان اولیه یا درمان مجدد) و پیچیدگی درمان بین نیم تا یک ساعت و نیم طول می کشد. در صورت نبودن عفونت یا پیچیدگی خاص، درمان به صورت یک جلسه ای انجام می شود. در بعضی موارد که دندان دچار عفونت حاد شده باشد، نیاز به قرار دادن مواد دارویی داخل دندان هست که ضدعفونی از داخل ریشه دندان صورت گیرد، در این حالت پر کردن ریشه دندان (اتمام RCT) در جلسه دوم صورت می گیرد.

عصب کشی و شایعات آن

سوال : تعریف روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان چیست؟

در عصب کشی بافت نازک و باریکی که در ریشه دندان وجود دارد و تا انتهای ریشه ادامه می یابد خارج میشود و با مواد جایگزین پر میشود . این بافت به دلیل پوسیدگی یا ضربه ملتهب یا عفونی شده است.

دندانپزشکی

سوال : شکایت شایع بیماران درباره عصب کشی دندان چیست؟

در واقع شکستن دیواره دندان چیزی نیست که در اثر جویدن ساده خوراکی خاصی ایجاد شود. شکستن دیواره دندان به دلیل پوسیدگی است که مدتهای طولانی (۶ ماه تا دو سال) در ناحیه وجود داشته است و نادیده گرفته شده است. دیواره های دندان در اثر پوسیدگی وسیع، ضعیف شده و به مرور زمان این دیواره های ضعیف شده مستعد شکستگی می شوند و با جویدن هر چیز امکان شکستن آن وجود دارد. این حالت از شکستن دیواره های دندانی، بیشتر در پوسیدگی های بین دندانی رخ می دهد. شکایت شایع دیگر بیماران این است که قبل از سوراخ شدن دندان در اثر پوسیدگی، درد یا ناراحتی در این ناحیه نداشته اند و این اتفاق (سوراخ شدن دندان) به صورت ناگهانی و بدون پیش زمینه درد پیش آمده است. احساس درد یا حساسیت در صورت پوسیدگی دندان، یک قانون نیست. به این معنا که امکان دارد که دندان تا حد نیاز به درمان ریشه دندان پوسیده شده باشد ولی بیمار هیچ درد یا ناراحتی قبل از آن احساس نکرده باشد. این موضوع به مقدار زیادی آستانه درد افراد مختلف بستگی دارد. به این معنا که گاهی یک محرک کوچک در یک فرد می تواند ایجاد درد کند ولی در فرد دیگری محرک های بزرگ هم درد قابل توجهی ایجاد نمی کند. همچنین پدیده های بافت شناختی در تاج دندان نسبت به پوسیدگی ایجاد می شود، در میزان احساس درد نقش دارد که در این مبحث نمی گنجد. در نهایت، احتمال اینکه با وجود نیاز دندان به درمان ریشه دندان بیمار هیچ سابقه دردی نداشته باشد، وجود دارد.

عصب کشی

myths
یکی شایعات عصب کشی، نگرانی از دردناک بودن آن است.
pain
درد دندان یک مکانیزم حفاظتی است که به بدن اطلاع می دهد مشکلی وجود دارد: درد دندان با استفاده از پایانه های عصبی که در داخل پالپ دندان وجود دارد احساس می شود. انواع درد دندان می توان حساسیت به غذاهای خاص یا حساسیت دندان به مایعات گرم وسرد باشد. گاهی دردر تیز دندان حس می شود. درد می تواند کوتاه مدت یا ادامه دار باشد. درد های دندان گاهی ارجاعی هستند.
therapeutic mouthrinse
دهان شویه های درمانی:این دهان‌شویه‌ها علاوه بر اینکه تمامی کارکردهای دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده را در خود دارند، در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های دهان و دندان نیز موثرند؛ مثلا مانع تجمع پلاک دندانی می‌شوند، برخی دردهای بافت دهان را تسکین می‌دهند یا بر مقاومت دندان‌ها می‌افزایند و در مقابل پوسیدگی از آنها محافظت می‌کنند. این گروه شامل دهان‌شویه‌های ضد پلاک و ضد ژنژیویت (التهاب لثه) و فلورایددار هستند.
tooth pain
درد دندان: در هیچ یک از مراحل عصب کشی دندان نیازی به تحمل درد دندان نمی باشد. نه در حین عصب کشی و نه بعد از درمان ریشه دندان، درد نخواهید داشت. دکتر آذر اصلانی مقدم
root canal final2.wmv_000001023
بعد از اینکه بی‌حسی دندان شما از بین رفت، ممکن است درد دندان شما شروع شود. در صورتی که منع مصرف خاصی از طرف پزشک ندارید و دارویی از طرف دندانپزشک برایتان نسخه نشده است، می‌توانید از قرص ایبوپروفن ۴۰۰ میلی گرم هر شش ساعت یکبار برای کنترل درد استفاده کنید.

ارسال پاسخ