مصرف آنتی بیوتیک بعد از عصب کشی دندان

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: 0 | مرداد ۳ام, ۱۳۹۶

برعكس تصور بيماران تجويز آنتى بیوتیک بعد از درمان روت كانال يك استثنا است تا يك قانون. نهايت تلاش دندانپزشك اين است كه ناراحتى بيمار بعد از كار را كه به صورت درد بعد از كار ميباشد را با تجويز مسكن تسكين دهد. حتى در بيمارى هايى مثل سرماخوردگى يا انفولانزا هم هدف اين است كه سيستم ايمنى بدن بيمار در مقابل بيمارى مقابله كند و تا حد امكان آنتى بيوتيك مصرف نشود. به اين صورت زمانى كه مشكل جدى براى بيمار پيش آمد امكان كنترل آن با آنتى بيوتيك هاى grade پايين تر وجود دارد. ولى اگر براى يك درمان ساده مثل درمان ريشه (عصب كشى) براى بيمار آنتى بيوتيك تجويز شود در هنگام مواجهه با عفونت هاى جدى آنتى بيوتيك هاى اوليه پاسخگو نخواهند بود و دوز بالاتر و آنتى بوتيك هاى قوى تر احتياج است

به همین ترتیب در بیماران دهان و دندان نیز تا حد ممکن و تا دقیقه ۹۰، پزشک از تجویز آنتی بیوتیک اجتناب می کند. پزشک به بیمار هشدار می دهد که بعد از پایان درمان، احتمال درد وجود دارد و باید با مسکن ها برطرف شود. نه با آنتی بیوتیک ها. بروفن و ژلوفن، قوی ترین مسکن هایی هستند که برای این کار استفاده می شود. دردهای اندو معمولا با این نوع مسکن ها و حتی استامینوفن کدئین کنترل می شود.

سوال : آیا داروهای بکار گرفته شده در دندانپزشکی برای خانم های باردار ایمن هستند؟

لیدوکایین که در ماده بی حسی دندانپزشکی استفاده می شود در category B قرار دارد. به این معنا که از جفت عبور نمی کند. اگر نیاز به کار دندانپزشکی وجود دارد، مقدار بی حسی به کار برده شده در حدی باشد که بیمار زیر دست دندانپزشک راحت باشد و دردی تجربه نکند. در این صورت مقدار استرسی که به شما و کودک وارد می شود، حداقل خواهد بود و هرچه شما راحت تر باشید، بی حسی هم بهتر کار می کند. امکان دارد کار دندانپزشکی شما برای جلوگیری و یا کنترل عفونت نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشد. در این صورت آنتی بیوتیک هایی مثل پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین که در category B قرار دارند، برای شما تجویز می شوند.

بارداری و دندانپزشکی

سوال : آیا پس از درمان ریشه حتما باید آنتی بیوتیک مصرف شود؟

برعكس تصور بيماران تجويز آنتى بيوتيك بعد از درمان روت كانال يك استثنا است تا يك قانون. نهايت تلاش دندانپزشك اين است كه ناراحتى بيمار بعد از كار را كه به صورت درد بعد از كار ميباشد را با تجويز مسكن تسكين دهد. حتى در بيمارى هايى مثل سرماخوردگى يا انفولانزا هم هدف اين است كه سيستم ايمنى بدن بيمار در مقابل بيمارى مقابله كند و تا حد امكان آنتى بيوتيك مصرف نشود. به اين صورت زمانى كه مشكل جدى براى بيمار پيش آمد امكان كنترل آن با آنتى بيوتيك هاى grade پايين تر وجود دارد. ولى اگر براى يك درمان ساده مثل درمان ريشه (عصب كشى) براى بيمار آنتى بيوتيك تجويز شود در هنگام مواجهه با عفونت هاى جدى آنتى بيوتيك هاى اوليه پاسخگو نخواهند بود و دوز بالاتر و آنتى بوتيك هاى قوى تر احتياج است. به همین ترتیب در بیماران دهان و دندان نیز تا حد ممکن و تا دقیقه ۹۰، پزشک از تجویز آنتی بیوتیک اجتناب می کند. پزشک به بیمار هشدار می دهد که بعد از پایان درمان، احتمال درد وجود دارد و باید با مسکن ها برطرف شود. نه با آنتی بیوتیک ها. بروفن و ژلوفن، قوی ترین مسکن هایی هستند که برای این کار استفاده می شود. دردهای اندو معمولا با این نوع مسکن ها و حتی استامینوفن کدئین کنترل می شود

عصب کشی و شایعات آن

در صورتیکه به سوال شما پاسخ داده نشده است. لطفا در بخش طرح پرسش مطرح فرمایید.
با احترام دکتر آذر اصلانی مقدم متخصص درمان ریشه دندان

ارسال پاسخ