پالپ دندانی، پالپ دندان

عکس واقعی پال دندان

بافت همبند داخل کانال دندان که دارای عصب می باشد

سوال های مرتبط با موضوع پالپ دندان

سوال : دندانی که عصب کشی شده و تغییر رنگ داده است چه باید کرد؟

وقتی درمان ریشه روی دندان انجام می شود، پالپ دندانی که در مرکز دندان قرار دارد، خارج می شود. در نتیجه عاج دندان دیگر یک بافت زنده نیست و به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود. این تغییر رنگ به دلیل وجود پیگمان های خونی و گاهی به دلیل باقیمانده مواد پرکننده ریشه می باشد. در این حالت مواد bleaching داخل فضای خالی پالپ قرار می گیرند. امروزه بهترین و ایمن ترین ماده برای این کار سدیم پربورات است.

عصب کشی

سوال : چرا دندان من نیاز به روت کانال دارد؟

اگر پالپ دندان دچار التهاب یا عفونت شود، دندان نیاز به روت کانال دارد. التهاب یا عفونت دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه به دندان ایجاد می شود . درمان ریشه دندان باعث حفظ دندان و جلوگیری از انتشار عفونت می شود. یک انسان بالغ نیاز به پالپ ندارد ولی در دوران بچگی، وجود پالپ برای تکامل دندان وریشه آن لازم است.

عصب کشی

سوال : در حین درمان ریشه دندان چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از بی حسی ناحیه، یک سوراخ در تاج دندان ایجاد می شود تا به پالپ شامبر دندان و کانالها دسترسی پیدا شود. بافت ملتهب خارج شده و کانال های تا انتهای ریشه ضدعفونی می شوند. دندانهای قدامی معمولا یک کانال دارند و دندانهای خلفی از ۲ تا ۴ کانال دارند. در نهایت دندان با یک ماده ای که سازگاری بافتی دارد پر می شود و داخل سوراخ تاجی پانسمان قرار داده می شود.و اژه رایج درمان ریشه در بین عوام، عصب کشی یا کُشی می باشد، که در اصل هر دو این واژه ها می تواند درست باشد. چون پالپ (عصب) دندان هم خارج می شود و هم کشته می شود ولی ترجمه لفظ به لفظ درست برای روت کانال تراپی، درمان ریشه دندان می باشد.

سوال : درد دندان چیست؟

به طول کلی درد دندان یک مکانیسم حفاظتی است که از حساسیت مختصر تا درد شدید دامنه دارد و به بدن اطلاع می دهد که یک مشکلی وجود دارد. در مورد دندان این مسئله در نتیجه واکنش پایانه های عصبی داخل پالپ دندان رخ می دهد و شدت آن بستگی به نوع و شدت محرک دارد.

دندانپزشکی

سوال : اندودنتیست چیست و متخصص ریشه درمان چه کسی است؟

اندودنتیست یا متخصص روت کانال تراپی بعد از گذراندن ۶ سال دوران دندانپزشکی عمومی، سه سال دیگر به صورت تخصصی، صرفا در رشته اندودانتیکس آموزش می بیند. در این سه سال، به طور متوسط متخصص روت کانال، هفته ای ۱۵ کیس روت کانال انجام می دهد. در طی این سه سال، آموزش صرفاً محدود به یک قسمت از دندان که آن هم پالپ دندانی و کانال های دندانی می باشد، محدود می شود و متخصص روت کانال تراپی با انواع وسایل و مواد و تکنولوژیهایی که در ارتباط با درمان این قسمت از دندان (پالپ دندان) می باشد، آشنا می شود. درمان انواع کیس های روت کانال تراپی، درمان دندانهای ضربه خورده، درمان دندانهای تغییر رنگ داده، جراحی انتهای ریشه، انجام retreatment و درمان موارد اورژانس و … جزء پروتکل آموزشی در این سه سال دوران تخصص می باشد.

دندانپزشکی

سوال : تعریف dental pulp یا پالپ دندانی چیست؟

پالپ دندان ، بافت همبندی است که در مرکز دندان قرار میگیرد و شامل اعصاب و عروق خونی و سلول هایی بنام ادنتوبلاست می باشد.

دندانپزشکی

سوال : چگونه می توانم در آینده جلوی نیاز به درمان ریشه دندان را بگیرم؟

تنها راه جلوگیری از نیاز به درمان ریشه دندان، رعایت بهداشت، شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می باشد. معاینه های منظم دندانپزشکی، باعث تشخیص زودهنگام پوسیدگی ها و جلوگیری از رسیدن پوسیدگی به پالپ می شود. خیلی وقت ها شکایت بیماران از این است که جویدن یک سیب یا آدامس یا … باعث شکستن دیواره دندان و نیاز به درمان ریشه دندان شده است.

بهداشت دهان و دندان

در صورتیکه به سوال شما پاسخ داده نشده است. لطفا در بخش طرح پرسش مطرح فرمایید.
با احترام دکتر آذر اصلانی مقدم متخصص درمان ریشه دندان

ارسال پاسخ