درد دندان، دندان درد، آیا روت کانال تراپی درد دارد؟

درد دندان

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: 0 | مرداد ۱۹ام, ۱۳۹۶

درد دندان چیست؟

به طول کلی درد دندان یک مکانیسم حفاظتی است که از حساسیت مختصر تا درد شدید دامنه دارد و به بدن اطلاع می دهد که یک مشکلی وجود دارد. در مورد دندان این مسئله در نتیجه واکنش پایانه های عصبی داخل پالپ دندان رخ می دهد و شدت آن بستگی به نوع و شدت محرک دارد.

نمونه هایی از درد های دندانی

حالتهایی که در زیر بیان شده، نمونه هایی از دردهای دندانی است:
۱ – حساسیت به غذاها و مایعات سرد و گرم
اگر ناراحتی فقط چند لحظه طول بکشد، نشان دهنده مشکل جدی نیست. ممکن است به دلایلی مثل وجود پوسیدگی مختصر، ترمیمی که در جای خود لق شده است و یا سطح عریان شده ریشه (به دلیل تحلیل لثه) بوجود آمده است.
برای رفع این نوع درد دندان چه باید کرد:
اگر سطح ریشه حساس است، بهتر است با یک مسواک نرم به آرامی لبه لثه را تمیز کرد. بهتر است از خمیردندان های حاوی فلوراید که برای دندان های حساس ساخته شده استفاده شود. مسواک زدن به صورت افقی باعث سایش بیشتر لثه می شود. حتی می توانید این خمیردندان ها را روی سطح ریشه حساس بمالید. اگر حساسیت ادامه پیدا کرد، ویزیت دندانپزشکی لازم است.
۲ – حساسیت به غذای سرد و گرم بعد از درمان دندانپزشکی:
کار دندانپزشکی می تواند باعث حساسیت شود. چون باعث التهاب موقتی پالپ دندان می شود.
برای رفع این نوع درد دندان چه باید کرد؟
این حساسیت نباید بیشتر از چند روز ادامه پیدا کند و با ضد دردهای معمولی قابل کنترل است. اما اگر درد ادامه پیدا کرد و بهتر نشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
۳ – درد تیز موقع غذا خوردن:
پوسیدگی، ترمیم لق و یا دندان ترک خورده از دلایل آن است.
برای رفع این نوع درد دندان چه باید کرد؟
حتماً باید به دندانپزشک برای بررسی علت مراجعه شود.
۴ – درد ادامه دار که معمولاً بیشتر از ۳۰ ثانیه بعد از خوردن غذاهای سرد و یا گرم طول می کشد:
این بدان معناست که پالپ دندان آسیب دیده است. این آسیب می تواند به دلیل پوسیدگی و یا ضربه باشد.
برای رفع این نوع درد دندان چه باید کرد؟
به اندودنتیست مراجعه کنید تا RCT انجام شود.
۵ – درد شدید دائم، تورم لثه و حساسیت دندان:
این دندان دچار آبسه شده است و باعث عفونت بافت ها و استخوان اطراف شده است.
برای رفع این نوع درد دندان چه باید کرد؟
نیاز به درمان اورژانس توسط اندودنتیست وجود دارد ولی تا قبل آن برای کنترل درد دارو مصرف کنید.
۶ – احساس فشار و درد گنگ در دندان ها و فک بالا:
سایش دندانها (براکسیزم) می تواند باعث چنین دردی شود. درد سینوس ها می تواند در این ناحیه احساس شود. در مورد براکسیزم با دندانپزشک خود مشورت کنید و در صورت اینکه مشکل سینوسی است، با پزشک خود مشاوره کنید.

دردهای ارجاعی دنداندردهای ارجاعی دندان

مشاوره با خانم دکتر آذر اصلانی در خصوص درد ارجاعی دندان بیمار برای مشکل دندان در فک پایین مراجعه نموده در حالی که پس از معاینه دندان پزشکی مشخص شد که پوسیدگی در یکی از دندان های فک بالا است مشکل این جاست که معمولا دردهای دندانی ارجاع می شود درد از قدام به خلف و از فک بالا به فک پایین ارجاع می شود بنابراین ملاک دندان پزشک برای تشخیص آن نیست که درد در کدام ناحیه احساس می شود مگر آن که بیمار ابراز کند که درد مثلا در ناحیه راست اتفاق افتاده و پوسیدگی در سمت چپ وجود داشته باشد بنابراین درد از خلف به قدام ارجاع می شود و همچنین از بالا به پایین ارجاع می شود ولی از چپ به راست یا بالعکس ارجاع نمی شود ملاک تشخیص عکس رادیوگرافی بیمار است در این رادیوگرافی دکتر تشخیص داده که دندان فک بالا به عصب رسیده است بنابراین کار روت کانال یا درمان ریشه دندان از آن دندان آغاز می گردد دکتر دندان پزشک به بیمار این اطمینان را می دهد که درد برطرف خواهد شد بیمار باید به پزشک اعتماد نموده و کار از دندان فک بالا آغاز شود دکتر به بیمار این اطمینان را می دهد که حتما ناراحتی او برطرف خواهد شد.

myths
یکی شایعات عصب کشی، نگرانی از دردناک بودن آن است.
pain
درد دندان یک مکانیزم حفاظتی است که به بدن اطلاع می دهد مشکلی وجود دارد: درد دندان با استفاده از پایانه های عصبی که در داخل پالپ دندان وجود دارد احساس می شود. انواع درد دندان می توان حساسیت به غذاهای خاص یا حساسیت دندان به مایعات گرم وسرد باشد. گاهی دردر تیز دندان حس می شود. درد می تواند کوتاه مدت یا ادامه دار باشد. درد های دندان گاهی ارجاعی هستند.
therapeutic mouthrinse
دهان شویه های درمانی:این دهان‌شویه‌ها علاوه بر اینکه تمامی کارکردهای دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده را در خود دارند، در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های دهان و دندان نیز موثرند؛ مثلا مانع تجمع پلاک دندانی می‌شوند، برخی دردهای بافت دهان را تسکین می‌دهند یا بر مقاومت دندان‌ها می‌افزایند و در مقابل پوسیدگی از آنها محافظت می‌کنند. این گروه شامل دهان‌شویه‌های ضد پلاک و ضد ژنژیویت (التهاب لثه) و فلورایددار هستند.
tooth pain
درد دندان: در هیچ یک از مراحل عصب کشی دندان نیازی به تحمل درد دندان نمی باشد. نه در حین عصب کشی و نه بعد از درمان ریشه دندان، درد نخواهید داشت. دکتر آذر اصلانی مقدم
root canal final2.wmv_000001023
بعد از اینکه بی‌حسی دندان شما از بین رفت، ممکن است درد دندان شما شروع شود. در صورتی که منع مصرف خاصی از طرف پزشک ندارید و دارویی از طرف دندانپزشک برایتان نسخه نشده است، می‌توانید از قرص ایبوپروفن ۴۰۰ میلی گرم هر شش ساعت یکبار برای کنترل درد استفاده کنید.

ارسال پاسخ