درمان ریشه دندان درد دارد؟

روت کانال تراپی یا درمان ریشه یا عصب کشی زمانی انجام می شود که پوسیدگی دندان به هسته مرکزی دندان که پالپ یا عصب نامیده میشود رسیده است. گاهی هم وقتی در اثر ضربه، دندان دچار شکستگی میشود، عصب دندان درحفره دهان عریان می شود و نیاز به روت کانال هست.

چه علائمی نشان از درمان سریع ریشه دندان است؟

علائمی که ناشی از مشکلات در ریشه دنان است باتوجه به نوع باکتری و میزان گستردگی عفونت متفاوت است.

• درد دائم و آزاردهنده: گاهی اوقات ممکن است آن را در اعماق استخوان دندان حس کنید و یا این درد به سایر دندان ها کشیده شود، می تواند یکی از نشانه های این باشد که ریشه دندان نیاز به درمان دارد.
  • حساسیت به گرما و سرما: ممکن است زمانی که بستنی و یا نوشیدنی گرمی میخورید، دندان حساسیت نشان دهد که با دردی مبهم و یا شدید همراه باشد اما اگر این درد باوجود قطع مصرف غذایی که حساسیت ایجاد کرده باز هم تا لحضاتی ادامه داشته باشد می تواند ارتباطی به کانال ریشه دندان داشته باشد.
  • تغییر رنگ دندان: ضربه به دندان و یا تجزیه بافت داخلی می تواند به ریشه آسیب زده و رنگ دندان به خاکستری و سیاه تغیر رنگ بدهد.
  • لثه های متورم: تورم لثه در مجاورت دندان مشکل دار می تواند نشان از مشکلات ریشه دندان باشد که هنگام لمس احساس کنید.
  • درد هنگام لمس و غذا خوردن: زمانی که غذا میخورید و یا دندان را لمس می کنید ممکن است احساس درد داشته باشید که می تواند نشان از پوسیدگی شدید دندان باشد.
  • دندان شکسته و اسیب دیده شده: اگر در اثر حادثه ای و یا جویدن تکه ای از دندان جدا شده و دندان آسیب ببیند، ممکن است، آسیب به اعصاب دندان شده و یا باکتری وارد دندان شود.
  • سست شدن دندان: یکی از دلایل سست شدن و به اصطلاح لق شدن دندان می تواند مشکل در ریشه دندان باشد اما این علامت، می تواند ناشی از مشکلات دیگر نیز باشد.
پانسمان پس از عصب کشی

پانسمان دندان پس از انجام روت کانال تراپی

آیا دندان درد همیشه مشکل از ریشه دندان است؟

خیر، گاهی اوقات حتی دردهای آزاردهده ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

• وجود یک حفره
  • بیماری های لثه
  • عفونت سینوس

اما نکته مهم این است که علت دندان درد هر چه باشد، بهتر است هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید به خصوص اگر این درد مداوم و روندی افزایشی داشته باشد. تشخیص و درمان به موقع دندان درد تاثیر بسزایی در نتیجه درمان دارد. اگر چه تغییر رنگ دندان می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

مراحل درمان ریشه دندانمراحل درمان ریشه دندان به صورت مختصر

• استخراج باکتری و عصب دندان پوسیده
  • ضدعفونی محل مورد نظر
  • پر کردن ریشه های خالی شده با مواد مناسب و سازگار با دندان
  • پرکردن نهایی دندان برای جلوگیری از پوسیدگی جدید

نحوه پیشگیری از آسیب به ریشه دندان

• برای جلوگیری از مشکلات در ریشه دندان، رعایت عادت های بهداشتی بسیار مهم است:
  • حداقل دو بار در روز مسواک طبق اصول صحیح بزنید.
  • روزی یک مرتبه حداقل از نخ دندان استفاده کنید.
  • هر ۶ ماه برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • حداقل سالی یک بار دندان های خود را نزد دندانپزشک تمیز نمایید.
  • به طور کلی توصیه می وشد خ.ردن غذاهای شیرین و کروبهیدرات را به حداقل برسانید و یا بلافاصله بعد از مصرف دندان های خود را تمیز کنید.

علت درد دندان بعد از درمان ریشه چیست؟

برخی از افراد سوال می کنند، باوجود درمان ریشه دندان همچنان دندان هایم حساسیت نشان داده و گاهی دچار درد می شود، علت این مسئله می تواند موارد زیر باشد:

• کانال ریشه به درستی درمان نشده است.
  • کانال ریشه به درستی ضدعفونی نشده است.
  • پوسیذدگی جدید می تواند باعث ایجاد عفونت جدید شود. ( بنباراین در صورتی که پرکردگی ها دچار آسیب شد حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید)
  • آسیب دیدگی دندان که ممکن است باعث شود پوسیدگی دیگری وارد دندان شود.

به چه دندانی دندان شیری میگویند؟

تمامی انسان ها در دوره زندگی خود سه گروه دوره دندانی دارد: دندان شیری، دوره مخلوط و دوره دندان های دائمی. دندان های اولیه انسان که از ۶ ماهگی رویش پیدا می کنند و به مرور بیشتر می وشند که شامل ۱۰ دندان در هر آرواره است و به مرور دندان های دائمی جایگزین آن ها خواهند شد.

در افراد مختلف زمان رویش دندان های دائمی متفاوت است اما اغلب در سن ۶ سالگی اولین دندان دائمی شروع به رویش می کند و تا ۱۲ سالگی اکثر دندان های شیری جای خود را به دندان های دائمی خواهند داد.

تفاوت درمان ریشه دندان شیری و دائمی

بسیاری از افراد برایشان سوال است عصب کشی و درمان ریشه برای کودکان و بزرگسالان چه تفاوت هایی دارد؟ آیا درمان ریشه دندان شیری به پیچیدگی دندان دائمی است؟ و .. در این مطلب دکتر آذر اصلان مقدم درباره تفاوت نحوه درمان ریشه دندان شیری و دائمی و علت عصب کشی دندان شیری و دیگر نکات مهم توضیح داده اند.

نحوه و مراحل درمان، تفاوت دندان شیری و دائمی در حقیقت تفاوت در ساختار و انتظاراتی است که از این دو دندان وجود دارد.

مواد به کارگرفته شده در عصب کشی دندان شیری

دندان شیری در نهایت قرار است با دندان دائمی جایگیزین شود، بنابراین موادی که در دندان شیری قرار می گیرد باید موادی قابل جذب بوده باشند، یعنی همانطور که به مررو زمان ریشه دندان شیری تحلیل می رود و توسط دندان دائمی جایگزین می شود، این مواد جذب شوند و اجازه رویش دندان دائمی را بدهند.

عصب کشی دندان شیری به پیچیدگی دندان دائمی است؟

والدین نباید نگرانی داشته باشند از این که دندان شیری کودکشان نیاز به عصب کش پیدا می کند و همینطور از اینکه ممکن است مراحل پیچیده داشته باشد و یا حتی زمان  درمان طولانی باشد زیرا درمان ریشه در دندان شیری به پیچیدگی دندان دائمی نیست.

همانور که گفته شد خوشبختانه به این صورت که والدین گمان می کنند نیست و انتظارات ما از دندان شیری که عصب کشی می شود این است که طول مدت دندان پوسیده و آبسه کرده که در دهان است به مدت ۲ تا ۳ سال افزایش دهیم.

بنابراین از دندان شیری عصب کشی شده انتظار بیشتری نخواهیم داشت، زیرا مطمئنا پیچیدگی دندان دائمی وجود ندارد.

چرا عصب کشی برای دندان شیری انجام می شود؟

برخی از افراد گمان می کنند دندانی که شیری است اگر پوسیده شده و یا آبسه کند دیگر نیازی به درمان نداشته و بهتر است بیرون کشیده شود، در حالی که حفظ دندان شیری بسیار مهم است که در ادامه دلایل اهمیت عصب کشی دندان شیری آورده شده است:

• دندنان شیری را تا حد امکان طولانی تر در دهان نگه دارشته شود.
  • کودک با فقدان یک دندان دچار مشکل جویدن و خوردن غذا نشود.
  • فضای رویش دندان دائمی باید حفظ شود.
  • اگر دندان شیری زودتر از زمانی که انتظار داریم از دهان خارج شود باعث می شود استخوان در ناحیه ی مورد نظر منقبض و کوچک شود.

عوارض خارج کردن زود هنگام دندان شیری

همانطور که گفته شد اگر دندان شیری زودهنگام از دهان خارج شود استخوان ناحیه منقبض می شود و زمانی که استخوان کوچک شود فضا برای دندان دائمی زیرین کم می شود، بنابراین احتمال آ که لوغی دندان ایجاد شود زیاد است.

چه زمانی عصب کشی دندان شیری انجام نمی گیرد؟

اگر دندان شیری زمانی پوسیده شود که ما انتظار داریم تا یک سال آینده دندان دائمی رویش کند و همینطور در رادیو گرافی که از دندان تهیه می شود اگر دیده شود جوانه دندان دائمی بسیار نزدیک به رویش است شاید عصب کشی دندان شیری انجام نگیرد.

اما معمولا اگر دندان آسیای شیری ۳ سال تا زمان لق شدن فاصله داشته باشد و دچار مشکل شده باشد، بهتر است عصب کشی دندان شیری انجام شود.

نحوه درمان ریشه دندان شیری

اغلب دندان شیری که عصب کشی می شود، رویش کپ گذاشه می شود (پایه فلزی که روی دندان قرار می گیرد).

مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان شیری

نگهداری خاصی برای دندان شیری عصب کشی شده وجود ندارد اما در ادامه به مجموعه ای از نکات عمومی اشاره خواهیم کرد:

طبیعتا رعایت بهداشت بسیار توصیه می شود، چه برای دندان عصب کشی شده و یا دندان سالم، اما به دلیل آنکه کودکان مهارت کافی در تمیز کردن دندان خود ندارند، انتظار می رود والدین کودک را در مسواک زدن یاری کنند تا به کاملا اصولی دندان ها تمیز شوند.

عمل به طور کلی انتظار طولانی مدت از ماندگاری دندان شیری عصب کشی شده نداریم و ما میخواهیم دندان تا زمانی که دندان دائمی زیری دندان شیری رویش پیدا کند، دندان شیری را نگه داریم.

زمان افتادن آخرین دندان شیری

آخرین دندان شیری که آسیای شیری است، در ۱۲ سالگی خواهد افتاد، اگر این دندان در ۴ الی ۵ سالگی پوسیده شده و یا به عصب رسیده باشد لزوما باید درمان ریشه وعصب کشی انجام شود، زیرا طبق مثالی که گفته شد در این فاصله که تقریبا ۸ سال است استخوان ناحیه ی مورد نظر فرصت دارد که جمع شود و این اتفاق مطلوبی برای فرد نخواهد بود.

سوالات متداول در حوزه درمان ریشه دندان

آیا بعداز درمان ریشه همیشه نیاز به گذاشتن تاج دندان است؟

خیر، بسته به نوع گستردگی دندان ر صورت لزوم از تاج جهت بهبود عملکرد جویدن و یا پیشگیری از آسیب به دندان گذاشته می شود. بنابراین اگر ساختار دندان تا حد مطلوبی دست نخورده باشد، به جای تاج از پرکردن دندان استفاده می شود

چه عواملی تعیین می کند برای درمان ریشه به متخصص درمان ریشه مراجعه شود ویا دندانپزشک عمومی؟

بسیاری از دندانپزشکان عمومی خود ترجیح می دهند برخی از درمان های ریشه دندان را به متخصصین این حوزه واگزار کنند.

و یا دندان هایی که به مراتب نیاز به درمان های پیچیده تری دارد را متخصصین درمان ریشه ترجیح می دهند انجام دهند.

جراحی و درمان های دندانپزشکی