شایعات عصب کشی دندان

شایعات در مورد عصب کشی

توسط: | برچسب ها: , | دیدگاه ها: 0 | تیر ۲۷ام, ۱۳۹۶

۱- عصب کشی دندان، درد دارد!

RCT باعث ایجاد درد نمی شود بلکه درد را برطرف می کند. با وجود تکنولوژی مدرن و مواد بی حسی جدید، RCT دیگر دردناک نیست و جلسه RCT فرقی از این لحاظ با انجام درمان ترمیمی ندارد. در اصل در اکثر مواقع وقتی بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند تا درمان RCT برایش انجام شود، دندان درد شدیدی را تجربه کرده است و با RCT بافت بیمار خارج می شود و در اصل این کار باعث برطرف شدن درد می شود. به علاوه، یک متخصص درمان ریشه دندان (اندودنتیست)، مهارت و دانش کافی را در مورد کنترل درد دارد.

۲ – بهترین درمان جایگزین برای روت کانال تراپی (عصب کشی)، کشیدن دندان است!

قابل بحث نیست که نگه داشتن هر یک از دندان ها بهترین گزینه است. طبیعتاً هیچ چیز نمی تواند جایگزین دندان طبیعی شما باشد. انجام RCT و بعد ترمیم دندان از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. چرا که هر جایگزینی شامل بریج یا ایمپلنت از نظر اقتصادی نیز گرانتر است. همچنین RCT درصد موفقیت بالایی داشته و دندان RCT شده به اندازه تمام عمر می تواند فانکشن function داشته باشد.

۳ – بعد از روت کانال تراپی (درمان ریشه دندان) بلافاصله درد از بین می رود!

بعد از انجام RCT درد بیمار به مقدار زیادی کاهش می یابد. اما این کاملاً نرمال است که دندان در چندین روز اول بعد از درمان حساس باشد و نیاز به استفاده مسکن داشته باشد. درد متوسط در حین جویدن نیز ممکن است تا چند هفته ای ادامه پیدا کند ولی به طور کامل به مرور زمان از بین می رود. البته امکان اینکه اصلا هیچ دردی بعد از درمان وجود نداشته باشد، هست. همه اینها بستگی دارد به پیچیدگی درمان و اینکه قبل از درمان دندان عفونی بوده یا نه.

همچنین احتمال آبسه دندان بعد از درمان RCT وجود دارد که این نیز به مقدار زیادی بستگی به شرایط دندان قبل از شروع به درمان دارد. که در این صورت با تجویز آنتی بیوتکی های مناسب، مشکل برطرف خواهد شد.

عوارض عصب کشی دندان

۴ – درمان ریشه دندان (عصب کشی) طولانی است و نیاز به چندین جلسه مراجعه دارد!

درمان RCT بسته به تعداد کانال های دندان، نوع درمان (درمان اولیه یا درمان مجدد) و پیچیدگی درمان بین نیم تا یک ساعت و نیم طول می کشد. در صورت نبودن عفونت یا پیچیدگی خاص، درمان به صورت یک جلسه ای انجام می شود. در بعضی موارد که دندان دچار عفونت حاد شده باشد، نیاز به قرار دادن مواد دارویی داخل دندان هست که ضدعفونی از داخل ریشه دندان صورت گیرد، در این حالت پر کردن ریشه دندان (اتمام RCT) در جلسه دوم صورت می گیرد.

۵ – وقتی RCT انجام شده، دچار شکست درمان شود، دندان باید حتماً کشیده شود!

بعد از بررسی علت شکست درمان ، در ۸۵ درصد موارد انجام درمان مجدد یا retreatment دارای موفقیت می باشد. به این صورت که مواد پرکردگی قبلی داخل ریشه، خالی شده و کانال های ریشه دوباره شکل دهی و پاکسازی و ضدعفونی می شوند. سپس دوباره کانال ریشه پر می شود. همانطور که گفته شد، درصد موفقیت درمان مجدد ریشه ۸۵ درصد می باشد.

۶ – دندانهای قدامی بعد از روت کانال تراپی (عصب کشی) دچار تغییر رنگ می شوند!

در گذشته به دليل تركيبات مواد مورد استفاده براى درمان ريشه و همچنين باقيماندن مواد پركردگى ريشه در داخل تاج دندان،امكان تغيير رنگ تاج وجود داشت. ولى در حال حاضر با تغيير تركيبات سيلرهاى پركردگى ريشه و همچنين تميز كردن ناحيه تاجى دندان از مواد پركردگى ريشه (توسط متخصص درمان ريشه يا اندودنتيست) تغيير رنگ دندانهاى قدامى بعد از روت كانال تراپى رخ نمى دهد.

هزینه عصب کشی دندان

٧-هزينه درمان روت كانال زياد است!
در برابر چيزى كه بيمار به دست مى آورد هزينه درمان ريشه بالا نيست. حفظ دندان باعث مى شود عملكرد جويدن به صورت نرمال انجام شود. حفظ دندان با روت كانال و ترميم آن ارزانتر از كشيدن دندان و جايگزين كردن آن با بريج و ايمپلنت است.
هزينه روت كانال بستگى به تعداد كانالهاى دندان و اينكه آيا درمان اوليه يا مجدد انجام ميشود و اينكه دندانپزشك عمومى يا متخصص روت كانال كار انجام مى دهد متفاوت است.

عصب کشی و روکش دندان

٨- دندانى كه عصب كشى شده است،لزوما نياز به روكش دارد!
طرح درمان دندان از جهت نياز به روكش و يا ترميم بستگى به ساختار باقيمانده دندان بعد از درمان ريشه دارد. دندانپزشك با توجه به ميزان پوسيدگى،شكستگى دندان و ترميم هاى فعلى موجود در اين مورد تصميم ميگيرد.
قرار دادن روكش لزوما موجب تقويت دندان نمى شود. بلكه به دليل اينكه دورتادور دندان تراش مى خورد،ديواره هايى كه intact هستند نيز از بين مى روند. يك طرح درمان ترميمى مناسب از جهت نوع تراش و انتخاب ماده پركردگى مناسب مى تواند به خوبى جايگزين روكش باشد.