کیست دندان چیست؟ علائم و روش درمان

کیست دندان چیست؟

کیست دندان توده‌ای است که در اغلب موارد حاوی مایع می‌باشد و از علائم شایع آن می‌توان به درد ناگهانی در لثه و دندان اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: درد دندان چیست؟

کیست نوعی کیسه بافتی بوده که حاوی مواد مایع یا جامد می‌باشد. کیست‌ها می‌توانند در طیف وسیعی از بافت‌ها مانند صورت و دهان (از جمله فک) تشکیل شوند.
کیست ریشه دندان

عوارض کیست دندان چیست؟

از عوارض کیست دندان می‌توان به تحلیل رفتن فک و انشار سموم در ریشه دندان اشاره کرد. از راه های درمان کیست دندان می‌توان به جراحی اشاره نمود. در صورتی که جراحی کارساز نشد، دندان کشیده می‌شود.

کیست دندان استخوان فک و دندان پوسیده پوسیدگی دندان در این شکل نشان داده شده است کیست ریشه ی دندان معمولا در اثر عفونت ریشه دندان ایجاد می شود. عفونت ریشه ی دندان، می تواند در اثر درمان ناقص ریشه دندان یا عصب کشی ناقص قبلی ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: لاکسیشن دندان: حوادثی که موجب لقی دندان می شوند.

کیست ریشه دندان چگونه ایجاد می شود؟

در اکثر مواقع، کیست انتهای ریشه ی دندان در اثر عفونت ریشه دندان ایجاد می شود. عفونت ریشه ی دندان نیز به دلیل پوسیدگی دندان که به عصب رسیده ولی درمان نشده است ایجاد می شود. همچنین عفونت ریشه ی دندان، می تواند در اثر درمان ناقص ریشه دندان یا عصب کشی ناقص قبلی ایجاد شود. عفونت ریشه دندان موضعی بوده و در سیستم سلامت عمومی بدن مشکل ایجاد نمی کند. ولی باعث تحلیل استخوان در ناحیه شده و شانس حفظ همان دندان را کاهش می دهد. همچنین انجام درمان جایگزین مثل ایمپلنت را مشکل می کند.

مطالعه بیشتر: دلایل تغییر رنگ دندان و روش مقابله با آن

کیست ریشه دندان چگونه درمان می شود؟

برای درمان کیست ریشه دندان، روت کانال تراپی مورد نیاز است. اگر دندان قبلا روت کانال یا عصب کشی شده و کیست انتهای ریشه وجود دارد، باید درمان مجدد ریشه دندان (روت کانال ثانویه) انجام پذیرد درمان مجدد ریشه ی دندان لزوما باید توسط متخصص عصب کشی انجام شود.

کیست انتهای ریشه دندان به مرور زمان ایجاد می شود. بعد از انجام درمان ریشه توسط اندودنتیست با تدابیری که به کار برده می شود به مرور زمان هم از بین میرود.
یک رادیوگرافی پیگیری شش ماه بعد از درمان باید صورت گیرد تا از روند بهبود کیست اطمینان حاصل شود.

مشاوره دندانپزشکی و عصب کشی

مشاوره رایگان با دکتر آذر اصلانی مقدم

عضو انجمن دندانپزشکان آمریکا

دکتر اصلانی

مشکلات دهان و دندان

• سلام به شما،
      در درمان مجدد ریشه کیست از دندان خارج نمیشود. با تدابیرى که انجام مى شود،کانال ریشه عارى از باکترى میشود. با این کار همانطور که کیست به مرور زمان ایجاد شده بود،به مرور زمان هم از بین میرود.
      مصرف آنتى بیوتیک نمى تواند کیست را از بین ببرد. تا باکترى ها از داخل کانال ریشه حذف نشوند،کیست برطرف نمى شود.

• سلام وقت بخیر
        من رفتم دندانپزشکیه گفتن ریشه دندون ۴بالا کیست داره عصب کشی کرد و دارو داد.
        آیا برطرف میشه کیست یا نه ممنون

• سلام به شما،
          بلى،درمان کیست انتهاى ریشه دندان،روت کانال تراپى یا همان عصب کشى مى باشد. به مرور زمان کیست از بین مى رود. جهت کنترل این موضوع شش ماه دیگه یک عکس رادیوگرافى از دندان بگیرید.

• I’m really impressed along with your writing skills and also with the structure
    in your blog. Is this a paid theme or did you modify
    it your self? Either way stay up the excellent high quality writing, it is
    uncommon to see a great weblog like this one today..

• سلام به شما،
      خیر اصلا اینچنین درمانی در مورد کیست دندان وجود نداره.به طور کلی دگزامتازون دارویی هست که فقط علایم رو به طور موقت برطرف میکند و علت رو از بین نمیبره.پس بعد از یک مدت هر مشکلی وجود داشته باشد دوباره خودش رو نشون میده.
      ممنون میشم در صورت دریافت پاسخ به من اطلاع بدید.

• در صورتیکه دندان سالم باشه (بدون هیچگونه پوسیدگی و عصب کشی) و کیست در زیر ریشه بوجود بیاد بازم هم باید عصب کشی انجام بشه یا فقط جراحی زیر ریشه کفایت میکنه؟

• I have to thank you for the efforts you’ve put in writing this website.
    I really hope to view the same high-grade content by you later
    on as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my
    own, personal website now 😉