ترس از دندانپزشکی و روش‌های مقابله با آن

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بسیاری از بیماران در زمان مراجعه به دندانپزشکی، علت آنکه دندان دچار پوسیدگی وسیع شده و یا به مرحله ای رسیده است که دیگر قابل نگهداری نیست، از مراجعه به دندانپزشکی ترس دارند. اما علت ترس و فوبیا نسبت به دندانپزشکی چیست؟ چه راه حل هایی حتی در مواقع اورژانسی برای مقابله با ترس های شایع از دندانپزشکی وجود دارد، در ادامه مطلب دکتر آذر اصلانی مقدم، متخصص درمان ریشه دندان توضیحات مهم و موثری برای حل این مسائل خواهند داد، با ما همراه باشید.

راه های مقابله با ترس دندانپزشکی از نظر دکتر آذر اصلانی مقدم

ترس از دندانپزشکی چیست؟

ترس از دندانپزشکی بین مردم شایع است. بسیاری از افراد ترس ناشناخته‌ای از دندانپزشکی دارند. طوری که حتی باوجود تحمل درد و اذیت زیاد حاضر به مراجعه به دندانپزشک نمی‌شوند. در مورد برخی از اعمال درمان‌های دندانپزشکی مثل جراحی و درمان ریشه (عصب کشی دندان) این ترس بیشتر است. دنتال فوبیا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. حدود پنج تا ده درصد از بالغین امریکا طبق یک مطالعه از ترس دندانپزشکی، مراجعه به دندانپزشکی صورت نمی‌دهند!

دلایل ترس از دندانپزشکی چیستند؟

تجربه قبلی: یکی از دلایل ترس از دندانپزشکی این است که بیمار تجربه خوبی، قبلا از دندانپزشکی نداشته اند و ترس در ذهن آن ها باقی مانده است به خصوص اگر تجربه ترس از دوران کودکی بوده باشد که مانع از مراجعه دوباره به دندانپزشکی می شود.

فوبیا از دندانپزشکی: یکی ترس غیر متناسب و بیمار گونه است که می توان از آن به هراس نام برد که باعث می شود بیمار به دندانپزشکی مراجعه نکند.

ترس از دندانپزشکی

دنتال فوبیا

حالت خاص و پیشرفته‌ای از ترس از دندانپزشکی است!

• که در آن فرد، هر اقدامی حاضر است صورت دهد تا به دندانپزشک مراجعه نکند.
  • فرد دچار فوبیا از دندانپزشکی، شب قبل از مراجعه خواب مناسبی ندارد،
  • در اتاق انتظار به شدت وحشت‌زده است.
  • قبل از مراجعه به دندانپزشک حس بیماری دارد یا حتی بدنش واقعاً بیماری را شبیه‌سازی می‌کند!
  • گریه می‌کند و زمانی که روی یونیت قرار می‌گیرد یا قبل و بعد از تزریق احساس تنگی نفس شدید می‌کند!

راه های مقابله با ترس از دندانپزشکی

• راه حل برای مقابله با تجربه قبلی نامناسب از دندانپزشکی: باتوجه به علت اولی که منجربه ترس از دندانپزشکی است، یک دندانپزشکی مجرب و بامهارت و تجربه کافی، می تواند این اطمینان کافی را به مراجعه کننده بدهد تا تجربه جدید با دفعات گذشته متفاوت باشد و بتواند اعتماد کامل بیمار را جلب کند که امکان دریافت درمان های دندانپزشکی را فراهم کند.
  • راه مقابله با فوبیا دندانپزشکی: یکی از بهترین راه ها برای حل این مسئله، مراجعه کننده مداخله های روانپزشکی برای بررسی علت و درمان این فوبیا را در نظر بگیرد.

راه های مقابله با ترس از دنداپزشکی در شرایط اورژانسی

باید بگوییم خیلی از مراجعه کنندگان با درد به دندانپزشک مراجعه می کنند و نیاز هست در همان جلسه درمان دندانپزشکی برای برطرف کردن علت درد دریافت کنند، بنابراین در این زمان ترس بیمار با هر علتی که باشد نیاز به دریافت درمان اورژانسی است، در این زمان چه راه حلی وجود دارد؟

1. نخستین راه استفاده از روش آرامبخشی هوشیار است به این معنی که با استفاده از دارو درمانی در حالی که بیمار هوشیاری لازم را دارد و راه های هوایی برقرار است و به دستورات کلماتی پزشک پاسخ می دهد در سطحی از آرامش قرار می گیرد که تحمل درمان های دندانپزشکی برایش آسان خواهد شد.

داروهایی از گروه بنزودیازپین تجویز می شود و بیمار دارو را یک ساعت قبل از شروع به کار در دندانپزشکی مصرف می کند و کار دندانپزشکی انجام می شود. (دندانپزشکی و بیهوشی)

نکات مهم مقبل از مصرف این دارو:

• این داورها به علت آنکه باعث تحت تاثیر قرار گرفتن تعادل های حرکتی، حافظه و تاری دید می شوند، بهتر است مراجعه کنده یک همراه داشته باشد تا بعد از کار بتواند بیماررا همراهی کند.
  • بیمار باید ۲ ساعت قبل از انجام کار، غذای سبک مصرف کرده باشد.
  • بیمار، الکل و یا داروهایی روان گردان نباید مصرف کرده باشد.
  • توصیه می شود بیمار لباس های راحت پوشیده باشد و زیورآلاتی همچون گردنبند به دست، گردن و .. آویزان نداشته باشد.
  1. مرحله بعد از استفاده از آرامبخشی هوشیار برای مقابله از ترس دندازشکی در شرایط اورژانسی، دریافت آرامبخشی عمیق و یا بیهوشی عمومی است، که نیاز به مراکز درمانی مجهزی دارد که متخصص بیهوشی در مکان حضور داشته باشد و با دریافت بیهوشی عمومی این امکان فراهم می وشد که چندین کار دندانپزشکی رد یک جلسه برای مراجعه کننده انجام شود.

اولین قدم در درمان افراد دندانپزشکی هراس، تشخیص مشکل در افراد و ریشه‌یابی علت مشکل است.

• ترس از دندانپزشکی در بین بسیاری از افراد رایج است.
  • اما ما برای حل مشکل شما راهکارهایی در مطب خود داریم.
  • روش هایی که ما برای حل مشکل شما استفاده می کنیم روی بسیاری از مراجعین ما با شرایط سنی مختلف جواب داده است.

مطالعه بیشتر: شایعات عصب کشی که مردم می گویند.

روش ساده مقابله با ترس از دندانپزشکی

اگر نشستن روی صندلی دندان پزشکی، شما را مضطرب می‌کندکارهای زیر را انجام دهید

• استرس دندانپزشکیبهترین کار این است که هدفون و موسیقی مورد دلخواهتان را به همراه داشته باشید.
  • در حین کار دندان پزشکی با شنیدن موسیقی دلخواه خود، ترس و اضطراب را از خود دور کنید.
  • از آنجایی که بعضی از بیماران وقتی مضطرب هستند نفس شان را حبس می کنند،
  • این باعث بدتر شدن احساس اضطراب می شود.
  • پس نفس خود را حبس نکنید و نرمال نفس بکشید.
  • مهمتر از همه این که با دندان پزشک خودتان ارتباط برقرار کنید.
  • آن ها متوجه ترس از دندانپزشکی شما می شوند و حتما در صدد کمک به شما بر می آیند.

مطالعه بیشتر: بعد از عصب کشی چه مراقبت هایی لازم است؟

کلام آخر:

بهتر است با اطمینان خاطر برای دریافت خدمات و درمان های دندانپزشکی و پیشگیری از افزایش مشکلات دندان هر چه زودتر به دندانپزشک مجرب و ماهر مراجعه کرده و بدون هرگونه ترس و نگرانی به وی اعتمادکنیم. ترس و نگرانی‌های شما را در مورد درمان درک می‌کنیم ولی تلاشمان این است، بهترین و کم عارضه‌ترین تجربه عصب کشی شما را ارائه کنیم.

مشاوره با متخصص عصب کشی دندان دکتر آذر اصلانی مقدم

جراحی و درمان های دندانپزشکیمشکلات دهان و دندان

متخصص عصب کشی (متخصص اندو یا روت کانال تراپی یا درمان ریشه) و دکترای تخصصی در رشته اندودانتیکس هستم. استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مواد دندانپزشکی با کیفیت، دانش و تجربه سالها فعالیت، باعث اطمینان بخشی به بیماران از لحاظ تجربه درمانی متفاوت می باشد. درتلاشم از طریق وب سایتم به شما کمک کنم. حتما سوالات خود را در قسمت دیدگاه یا بخش مشاوره دندانپزشکی سایت از من بپرسید.