۵ (۱۰۰%) ۱ vote

دندان عقل نهفته و دلیل جراحی آن

دندان عقل معمولاً بین سن ۱۸-۲۴ سالگی رویش می‌یابد. رویش دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دندانی شود. خصوصاً وقتی‌که دندان عقل نهفته باشد؛ و امکان رویش آن وجود نداشته باشد.

دندان عقل نهفته

دلیل عدم رویش دندان عقل یکی از دلایل زیر است:

• نبود فضا در استخوان فک برای رویش دندان (شلوغی دندان‌ها)
  • وجود یک مانع دندانی که جلوی رویش دندان عقل را گرفته است.
  • و یا اینکه جهت قرارگیری جوانه دندان عقل در مسیر رویش نباشد.

با دندان عقل نهفته چه کنیم ؟

بهترین کار در مورد دندان عقل نهفته این است که قبل از اینکه ایجاد مشکل کند، توسط جراحی خارج شود.

خیلی وقت‌ها برای بیماران این سؤال پیش می‌آید که وقتی ناراحتی و دردی در ناحیه دندان عقل نهفته وجود ندارد، چرا باید آن را خارج کنم ؟

چرا اصلاً این دندان اضافه وجود دارد ؟

• دانشمندان اعتقاددارند که دندان عقل، در انسان‌های نخستین، کمک زیادی به آن‌ها می‌کرده است.
  • از این لحاظ که می‌توانستند غذاهای سفت و خام که قسمت اعظم غذای آن‌ها بوده است را بجوند.
  • به‌مرورزمان که رژیم غذایی نرم‌تر شده است،
  • اندازه فک‌ها شروع به کوچک شدن کرده است و دیگر احتیاجی ازلحاظ کار آیی به دندان‌های عقل نبوده است.
  • ولی هنوز این دندان‌ها زیر لثه وجود دارند و پتانسیل بالایی برای ایجاد مشکل‌دارند.

بیشتر بخوانید : ساختار دندان و بخش های مختلف دندان

دندان عقل نهفته : مشکلات دندان عقل

• بیشترین مشکل در مورد دندان‌های عقل در ارتباط با لثه است که روی دندان عقل قرارگرفته است.
  • چون وجود دندان عقل، اتصال لثه به دندان قدامی آن را از بین می‌برد.
  • این ناحیه مستعد تجمع باکتری و عفونت می‌شود.
  • بعد از ایجاد عفونت، احتمال اینکه دندان عقل کیستی شود بالا می‌رود.
  • همچنین آبسه‌های مکرر دردناک در ناحیه اتفاق می‌افتد که دندان‌های اطراف و استخوان ناحیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پالپ دندان

تحقیقات نشان داده است که یک‌سوم دندان‌های عقل که در ابتدا مشکل نداشته‌اند، در آینده ایجاد مشکل می‌کنند. بیماران از این لحاظ به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

• بیمارانی که علامت‌دار هستند. به این معنا که بیمار درد و تورم دارد و دهانش بوی بدی می‌دهد و مشکل درباز کردن دهان دارد. در این حالت عفونت در ناحیه وجود دارد و بیماری لثه در ناحیه ایجادشده است. نیاز به درمان احساس می‌شود به این صورت که دندان عقل باید خارج شود.
  • حالت دوم وقتی است که بیمار درد مبهمی در ناحیه خلفی دهان دارد ولی در معاینه بالینی مشکلی وجود ندارد. در این حالت نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد؛ و در مورد مزایا و معایب کشیدن دندان باید با بیمار صحبت شود.

دندان عقل نهفته : بیمارانی که علامت دار نیستند

• در حالت سوم بیمار علامتی ندارد ولی معاینه کلینیک نشان می‌دهد که مشکل به‌صورت “خاموش” وجود دارد. مثلاً پوسیدگی دندان کناری، بیماری لثه و یا ایجاد کیست. در این حالت نیز در درمان مشکل ایجادشده و کشیدن دندان عقل توصیه می‌شود.
  • در این حالت بیمار مشکل ندارد و معاینه بالینی هم مشکل را نشان نمی‌دهد. در این حالت به بیمار دراین‌ارتباط آگاهی داده می‌شود که صرفاً احتمال ایجاد مشکل در آینده وجود دارد و تصمیم‌گیرنده دراین‌ارتباط که دندان خارج شود یا خیر، به عهده بیمار است. به‌هرحال آبسه دندان عقل گاهی می‌تواند بسیار وسیع باشد و فضاهای فکی را درگیر کند. به دلیل نبود فضا برای رویش این دندان‌ها، حین رویش این دندان‌ها می‌توانند باعث ایجاد شلوغی در دندان‌های قدامی شوند و مشکلات زیبایی ایجاد کنند.

در ویکی پدیا بخوانید : دندان عقل

خارج کردن دندان عقل نهفته  برای چیست ؟

• در اصل خیلی وقت‌ها خارج کردن دندان عقل نهفته یک درمان پیشگیرانه از بروز مشکلات آتی است.
  • البته خیلی از مراجعه‌کنندگان تمایل به انجام جراحی غیرضروری ندارند و این کاملاً قابل‌درک است؛
  • اما وقتی دندان عقل باعث ایجاد پوسیدگی در دندان جلویی آن می‌شود (به دلیل ایجاد گیر غذایی)
  • یا باعث ایجاد آبسه‌های پی‌درپی می‌شود (به دلیل ایجاد پاکت پریودنتال) باید توسط جراحی خارج شود.

این جراحی توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود و با استفاده از داروهای ضد درد بعد از جراحی و استفاده منقطع از ice pack (5 دقیقه گذاشته شود، ۵ دقیقه برداشته شود) و شستشو با آب‌نمک رقیق بعد از جراحی، ناراحتی و تورم در ناحیه کاهش پیدا می‌کند.

دندان

آناتومی دندانهاعصب کشی دندان