پالپ دندان | پالپ دندانی dental pulp دقیقا چیست؟

۵ (۱۰۰%) ۴ votes

پالپ دندان چیست؟

پالپ دندانى بافت نرمى ست که در مرکز دندان قرار دارد. این بافت، حاوى اعصاب و عروق خونى و بافت همبندى مى‌باشد. کانال ریشه از نوک ریشه دندان تا pulp شامبر (در تاج دندان) ادامه پیدا مى‌کند و این اعصاب و عروق خونى و بافت همبندى را به تاج دندان مى رساند.

پالپ دندان

در واقع پالپ دندان بافت همبندی است که در مرکز دندان قرار میگیرد و شامل اعصاب و عروق خونی و سلول هایی بنام ادنتوبلاست می باشد.

چه چیز باعث آسیب پالپ دندان مى شود؟

پالپ دندان در اثر پوسیدگى، انجام مکرر درمان‌هاى دندانپزشکى روى یک دندان، ترمیم وسیع، ترک دندانى یا ضربه به دهان و دندان دچار التهاب و عفونت مى شود.

dental pulp

چرا نیاز به خارج کردن پالپ دندانى هست؟

وقتى پالپ دندان آسیب مى بیند (به دلیل پوسیدگى یا ضربه) دچار تجزیه مى شود. دقیقا همان اتفاقى که در اثر مرگ پیش مى آید. چون بافت پالپ داخل یک محفظه بسته محصور است، با تجمع باکترى ها در بافت تجزیه شده پالپى، آبسه و عفونت ایجاد مى شود.

این آبسه و عونت در نهایت از فضاى موجود در نوک ریشه دندان خارج شده و در استخوان ایجاد آبسه مى کند. در درمان ریشه در اصل با خارج کردن این بافت ملتهب یا عفونى مشکل برطرف مى شود.

سوال های مرتبط با پالپ دندان

سوال ۱ : دندانی که عصب کشی شده و تغییر رنگ داده است چه باید کرد؟

• وقتی درمان ریشه روی دندان انجام می شود، dental pulp که در مرکز دندان قرار دارد، خارج می شود.
  •  این تغییر رنگ به دلیل وجود پیگمان های خونی و گاهی به دلیل باقى ماندن مواد پرکننده ریشه داخل تاج دندان (همان فضایى که قبلا پالپ دندانى در آن قرارداشت) می باشد.
  • در این حالت مواد bleaching داخل فضای خالی پالپ دندان  قرار می گیرند.
  • امروزه بهترین و ایمن ترین ماده برای این کار سدیم پربورات است.

سوال ۲ : چرا دندان من نیاز به روت کانال دارد؟

• اگر dental pulp دچار التهاب یا عفونت شود، دندان نیاز به روت کانال دارد.
  • التهاب یا عفونت دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه به دندان ایجاد می شود.
  • درمان ریشه دندان باعث حفظ دندان و جلوگیری از انتشار عفونت می شود.
  • یک انسان بالغ نیاز به pulp ندارد.
  • ولی در دوران بچگی، وجود پالپ دندان  برای تکامل دندان وریشه آن لازم است.

مطالعه بیشتر : ساختار دندان و بخش های مختلف دندان

سوال ۳ : در حین درمان ریشه دندان چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از بی حسی ناحیه، یک سوراخ در تاج دندان ایجاد می شود تا به پالپ شامبر دندان و کانالها دسترسی پیدا شود. بافت ملتهب خارج شده و کانال های تا انتهای ریشه ضدعفونی می شوند. دندانهای قدامی معمولا یک کانال دارند و دندانهای خلفی از ۲ تا ۴ کانال دارند. در نهایت دندان با یک ماده ای که سازگاری بافتی دارد پر می شود و داخل سوراخ تاجی پانسمان قرار داده می شود. واژه رایج درمان ریشه در بین عوام، عصب کشی یا کُشی می باشد، که در اصل هر دو این واژه ها می تواند درست باشد. چون pulp (عصب) دندان هم خارج می شود و هم کشته می شود ولی ترجمه لفظ به لفظ درست برای روت کانال تراپی، درمان ریشه دندان می باشد.

بیشتر بخوانید : دندان عقل نهفته

سوال ۴ : درد دندان با پالپ دندان ارتباطی دارد؟

به طول کلی درد دندان یک مکانیسم حفاظتی است که از حساسیت مختصر تا درد شدید دامنه دارد و به بدن اطلاع می دهد که یک مشکلی وجود دارد. در مورد دندان این مسئله در نتیجه واکنش پایانه های عصبی داخل پالپ دندان رخ می دهد و شدت آن بستگی به نوع و شدت محرک دارد.گاهى به دلیل بالا بودن آستانه درد افراد و پایین بودن شدت محرک، بیمار با وجود درگیر شدن  dental pulp، هیچ احساس دردى نداشته است.

مشاوره دندانپزشکی و عصب کشی

مشاوره رایگان با دکتر آذر اصلانی مقدم