شایعات عصب کشی که مردم می‌گویند

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

آیا شما هم شایعات عصب کشی را شنیده اید؟

۱- عصب کشی دندان، درد دارد!

عصب کشی باعث ایجاد درد نمی شود بلکه درد را برطرف می کند. با وجود تکنولوژی مدرن و مواد بی حسی جدید، RCT دیگر دردناک نیست و جلسه RCT فرقی از این لحاظ با انجام درمان ترمیمی ندارد. در اصل در اکثر مواقع وقتی بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند تا درمان RCT برایش انجام شود، دندان درد شدیدی را تجربه کرده است و با RCT بافت بیمار خارج می شود و در اصل این کار باعث برطرف شدن درد می شود. به علاوه، یک متخصص عصب کشی یا درمان ریشه دندان (اندودنتیست)، مهارت و دانش کافی را در مورد کنترل درد دارد.

مطالعه بیشتر: ترس از دندانپزشکی و روش مقابله با آن

شایعات عصب کشی
در هیچ یک از مراحل عصب کشی دندان نیازی به تحمل درد دندان نمی باشد. در حین انجام درمان روت کانال تراپى، توسط متخصص روت کانال، با استفاده از تکنیک هاى مختلف کنترل درد شما دردى تجربه نخواهید کرد.

۲ – بهترین درمان جایگزین عصب کشی، کشیدن دندان است!

قابل بحث نیست که نگه داشتن هر یک از دندان ها بهترین گزینه است. طبیعتاً هیچ چیز نمی تواند جایگزین دندان طبیعی شما باشد. انجام RCT و بعد ترمیم دندان از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. چرا که هر جایگزینی شامل بریج یا ایمپلنت از نظر اقتصادی نیز گرانتر است. همچنین RCT درصد موفقیت بالایی داشته و دندان RCT شده به اندازه تمام عمر می تواند فانکشن function داشته باشد.

dentist sress

کشیدن دندان

۳ – بعد از عصب کشی بلافاصله درد از بین می رود!

بعد از انجام RCT درد بیمار به مقدار زیادی کاهش می یابد. اما این کاملاً نرمال است که دندان در چندین روز اول بعد از درمان حساس باشد و نیاز به استفاده مسکن داشته باشد. درد متوسط در حین جویدن نیز ممکن است تا چند هفته ای ادامه پیدا کند ولی به طور کامل به مرور زمان از بین می رود. البته امکان اینکه اصلا هیچ دردی بعد از درمان وجود نداشته باشد، هست. همه اینها بستگی دارد به پیچیدگی درمان و اینکه قبل از درمان دندان عفونی بوده یا نه.

همچنین احتمال آبسه دندان بعد از درمان RCT وجود دارد که این نیز به مقدار زیادی بستگی به شرایط دندان قبل از شروع به درمان دارد. در این صورت با تجویز آنتی بیوتکی های مناسب، مشکل برطرف خواهد شد.

root canal final2.wmv_000001023

بعد از اینکه بی‌حسی دندان شما از بین رفت، ممکن است درد دندان شما شروع شود. در صورتی که منع مصرف خاصی از طرف پزشک ندارید و دارویی از طرف دندانپزشک برایتان نسخه نشده است، می‌توانید از قرص ایبوپروفن ۴۰۰ میلی گرم هر شش ساعت یکبار برای کنترل درد استفاده کنید.

۴ – درمان عصب کشی طولانی است و نیاز به چندین جلسه مراجعه دارد!

درمان RCT بسته به تعداد کانال های دندان، نوع درمان (درمان اولیه یا درمان مجدد) و پیچیدگی درمان بین نیم تا یک ساعت و نیم طول می کشد. در صورت نبودن عفونت یا پیچیدگی خاص، درمان به صورت یک جلسه ای انجام می شود. در بعضی موارد که دندان دچار عفونت حاد شده باشد، نیاز به قرار دادن مواد دارویی داخل دندان هست که ضدعفونی از داخل ریشه دندان صورت گیرد، در این حالت پر کردن ریشه دندان (اتمام RCT) در جلسه دوم صورت می گیرد.

۵ – اگر درمان عصب کشی موفق نباشد، دندان باید حتماً کشیده شود!

بعد از بررسی علت شکست درمان ، انجام درمان مجدد یا retreatment دارای موفقیت بالایى می باشد. به این صورت که مواد پرکردگی قبلی داخل ریشه، خالی شده و کانال های ریشه دوباره شکل دهی و پاکسازی و ضدعفونی می شوند. سپس دوباره کانال ریشه پر می شود. همانطور که گفته شد، درصد موفقیت درمان مجدد ریشه ۸۵ درصد می باشد.

۶ – دندان‌های قدامی بعد از عصب کشی دچار تغییر رنگ می شوند!

در گذشته به دلیل ترکیبات مواد مورد استفاده براى درمان ریشه و همچنین باقیماندن مواد پرکردگى ریشه در داخل تاج دندان،امکان تغییر رنگ تاج وجود داشت. ولى در حال حاضر با تغییر ترکیبات سیلرهاى پرکردگى ریشه و همچنین تمیز کردن ناحیه تاجى دندان از مواد پرکردگى ریشه (توسط متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست) تغییر رنگ دندانهاى قدامى بعد از روت کانال تراپى رخ نمى دهد.

هزینه عصب کشی دندان

٧-هزینه درمان روت کانال زیاد است!

در برابر چیزى که بیمار به دست مى آورد هزینه درمان ریشه بالا نیست. حفظ دندان باعث مى شود عملکرد جویدن به صورت نرمال انجام شود. حفظ دندان با روت کانال و ترمیم آن ارزانتر از کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با بریج و ایمپلنت است.
هزینه روت کانال بستگى به تعداد کانالهاى دندان و اینکه آیا درمان اولیه یا مجدد انجام میشود و اینکه دندانپزشک عمومى یا متخصص روت کانال کار انجام مى دهد متفاوت است.

عصب کشی و روکش دندان

٨- دندانى که عصب کشى شده است،لزوما نیاز به روکش دارد!

طرح درمان دندان از جهت نیاز به روکش و یا ترمیم بستگى به ساختار باقیمانده دندان بعد از درمان ریشه دارد. دندانپزشک با توجه به میزان پوسیدگى،شکستگى دندان و ترمیم هاى فعلى موجود در این مورد تصمیم میگیرد.
قرار دادن روکش لزوما موجب تقویت دندان نمى شود. بلکه به دلیل اینکه دورتادور دندان تراش مى خورد،دیواره هایى که سالم هستند نیز از بین مى روند. اگر روکش کاملا فیت دندان نباشد، به دلیل وجود ریزنشت، پوسیدگى مجدد از زیر روکش رخ مى دهد. یک طرح درمان ترمیمى مناسب از جهت نوع تراش و انتخاب ماده پرکردگى مناسب مى تواند به خوبى جایگزین روکش باشد.

مشاوره با دکتر آذر اصلانی مقدم متخصص درمان ریشه ( اندودنتیست)

مشاوره

درمان بیماری دنداندندانپزشکیعصب کشی دندانمتخصص عصب کشی دندان

امکان ارسال نظر وجود ندارد.