آبسه دندان چیست

آبسه دندان در اثر باکتری ایجاد می شود. مثل هر عفونت دیگر. علت اصلی آن این است که پوسیدگی دندانی درمان نشده است و این پوسیدگی به حفره مرکزی دندان که همان حفره پالپ یا عصب است رسیده است. علت دوم آن این است که دندان قبلاً روت کانال شده است و روت کانال انجام شده به هر دلیلی کامل نبوده است.

باکتری ها و محصولات ناشی از فعالیت آنها به انتهای ریشه می رسند و از آن جا وارد استخوان می شوند. در حفره استخوانی عفونت ایجاد می شود. چون باکتری در فضای بسته محبوس شده اند، ایجاد درد شدید نبض دار می کنند. این درد در استخوان فک منتشر می شود و حتی می تواند به گوش و گردن انتشار پیدا کند.

مطالعه بیشتر: کیست دندان چیست؟علائم و روش درمان

علایم آبسه دندان چیست؟

1. درد شدید نبض دار که  در استخوان فک، گردن  و گوش انتشار پیدا می کند.
  2. حساسیت دندان به فشار و جویدن
  3. در موارد شدید آبسه همراه تب می باشد.
  4. تورم صورت و گونه
  5. گره های لنفاوی  متورم و دردناک زیر فک یا گردن
  6. بوی بد دهان و مزه نمکی دهان وقتی که آبسه در حفره دهان باز می شود.
  7. سختی در نفس کشیدن و قورت دادن

عوامل مستعد کننده یا ریسک فاکتورهای آبسه دندان

مطمئناً اولین دلیل بهداشت ضعیف دندان ها است. به این معنی که مراقبت کافی از دندانها و لثه هایتان نکردید. همین موضوع ریسک پوسیدگی دندان و بیماری لثه و در نتیجه آبسه را بالا می برد.

دومین دلیل رژیم غذایی است که مصرف مواد قندی در آن زیاد است. تعداد دفعات مصرف مواد قندی که شکر بالایی دارند مثل شیرینی و نوشیدنی های گاز دار منجر به بالا رفتن ریت پوسیدگی  و در نتیجه ایجاد آبسه می شود.

در نهایت خشکی دهان که مثلاً در نتیجه بعضی داروها و یا افزایش سن می باشد ریسک ایجاد پوسیدگی را بالا برده و باعث ایجاد آبسه می شود.

درمان:

آبسه دندان بدون درمان از بین نمی رود. خوردن آنتی بیوتیک به طور موقت علایم را از بین می برد؛ و تا درمان قطعی که شامل روت کانال یا کشیدن دندان است انجام شود آبسه از بین نمی رود و دوباره عود می کند. خوردن مکرر آنتی بیوتیک صرفاً موجب ایجاد مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک در بدن شما می شود. و این باعث می شود که زمانی که بدن شما به هر دلیل دیگر نیاز به آنتی بیوتیک دارد، دوز های معمول و آنتی بیوتیک های معمول پاسخگو نیستند و نیاز به دوز بالاتر و آنتی بیوتیک قوی تر هست.

اگر آبسه در حفره دهان باز شود، درد شما به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند ولی باز هم باید درمان قطعی صورت گیرد. اگر آبسه به صورت خودبخود پاره نشود ( باز نشود) امکان اینکه عفونت به نواحی دیگر در سر و گردن پخش شود وجود دارد. در این صورت امکان درگیری مجاری تنفسی و خطرناک شدن آبسه وجود دارد. اگر سیستم ایمنی و به هر دلیل مثلاً مصرف داروهای کورتونی ضعیف باشد، امکان پخش شدن آبسه، قوی تر است.

آبسه دندان

جلوگیری از آبسه دندان:

طبیعتاً راه جلوگیری از آبسه، جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندانی است.

• دهان شویه فلوراید استفاده کنید.
  • دوبار در روز  با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • نخ دندان بکشید.
  • مسواکتان را هر ۳-۴ ماه عوض کنید.
  • رژیم غذایی خود را از لحاظ تعداد دفعات مصرف مواد قندی کنترل کنید.

به طور سالانه برای کنترل و ویزیت به دندانپزشکی بروید.

مشکلات دهان و دندان

بیماری دنداندرمان بیماری دندانعصب کشی دندانمتخصص عصب کشی دندان