دندان عقل نهفته

دندان های عقل 4 دندان در انتهای گوشه دهان در بالا و پایین دو طرف فک هستند و معمولاً بین سن 18-24 سالگی رویش می‌یابد. رویش دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دندانی شود از جمله این مشکلات ایجاد شلوغی در دندان های قدامی فک پایین است. مشکل شایع دیگر این است که چون دسترسی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بین این دندان و دندان جلویی وجود ندارد و یا محدود است، گیر غذایی ایجاد شده باعث پوسیدگی دندان شماره هفت یا آسیای دوم می شود. یکی از راه حل ها برای درمان این مشکل کشیدن دندان عقل نهفته است. در این مطلب میخواهیم این مساله را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و ببینیم برای خارج کردن دندان عقل نهفته چه کار هایی باید انجام شود.

دندان عقل نهفته و دلیل جراحی آن

جوانه زدن دندان عقل

وجود جوانه دندان عقل در رادیوگرافی OPG مشخص می شود.

بعضی افراد شاهد رویش دندان های عقلشان هستند و بعضی دیگر آثاری از آن در دهانشان مشاهده نمیکنند. ممکن است دندان عقل به خاطر علت خاصی نمایان نشود، دلیل عدم رویش دندان عقل یکی از دلایل زیر است:

• نبود فضا در استخوان فک برای رویش دندان
  • وجود یک مانع دندانی که جلوی رویش دندان عقل را گرفته است.
  • و یا اینکه جهت قرارگیری جوانه دندان عقل در مسیر رویش نباشد.

با دندان عقل نهفته چه کنیم ؟

بهترین کار در مورد دندان عقل نهفته این است که قبل از اینکه ایجاد مشکل کند، توسط جراحی خارج شود.

خیلی وقت‌ها برای بیماران این سؤال پیش می‌آید که وقتی ناراحتی و دردی در ناحیه دندان عقل نهفته وجود ندارد، چرا باید آن را خارج کنم ؟ چرا اصلاً این دندان اضافه وجود دارد ؟

دانشمندان اعتقاد دارند که دندان عقل، در انسان‌های نخستین، کمک زیادی به آن‌ها می‌کرده است. از این لحاظ که می‌توانستند غذاهای سفت و خام که قسمت اعظم غذای آن‌ها بوده است را بجوند. به‌مرور زمان که رژیم غذایی نرم‌تر شده است، با روند تکامل انسان، اندازه فک ‌ها شروع به کوچک شدن کرده است. بعلاوه اینکه دیگر احتیاجی از لحاظ کارایی به دندان‌های عقل نبوده است. درنتیجه به دلیل کوچک شدن فک ها یا این دندان‌ها زیر لثه وجود دارند و یا گاهی هم اصلا جوانه دندان عقل با توجه به روند تکامل وجود ندارد. پس اصولا کسانی که جوانه دندان عقل را ندارند، انسانهای متکامل تری هستند 😊.

بیشتر بخوانید : ساختار دندان و بخش های مختلف دندان

دندان عقل نهفته : مشکلات دندان عقل

• بیشترین مشکل در مورد دندان‌های عقل در ارتباط با لثه است که روی دندان عقل قرارگرفته است. چون وجود دندان عقل، اتصال لثه به دندان قدامی آن را از بین می‌برد. از آنجاییکه تمیز کردن ناحیه به دلیل دسترسی ناکافی مشکل است، در نتیجه این ناحیه مستعد تجمع باکتری و عفونت می‌شود. همچنین احتمال اینکه دندان عقل کیستی شود وجود دارد. وقتی آبسه‌های مکرر دردناک در ناحیه اتفاق بیفتد، احتمال این وجود دارد که عفونت به بافت اطراف ناحیه گسترش پیدا کند و باعث ایجاد آبسه یا تورم در صورت شود.

بیشتر بخوانید:پالپ دندان

تحقیقات نشان داده است که یک ‌سوم دندان‌های عقل که در ابتدا مشکل نداشته‌اند، در آینده ایجاد مشکل می‌کنند. بیماران از این لحاظ به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

بیمارانی که علامت‌دار هستند.

• به این معنا که بیمار درد و تورم دارد و دهانش بوی بدی می‌دهد و مشکل در باز کردن دهان دارد. در این حالت عفونت در ناحیه وجود دارد. درنتیجه بعد از کنترل عفونت باید دندان عقل نهفته خارج شود. در نتیجه حتما نیاز به مداخله درمانی وجود دارد.

حالت دوم وقتی است که بیمار درد مبهمی در ناحیه خلفی دهان دارد گاهی لثه ناحیه برجسته و متورم و دردناک میشود. در این حالت نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد؛ احتمال عفونی شدن این موارد بالا میباشد درنتیجه بهتر است قبل از اینکه دندان وارد فاز آبسه و تورم روی صورت شود، دندان عقل خارج شود.

بیمارانی که علامت دار نیستند

• در حالت سوم بیمار علامتی ندارد ولی معاینه کلینیک نشان می‌دهد که مشکل به‌صورت “خاموش” وجود دارد. مثلاً پوسیدگی دندان کناری، بیماری لثه و یا ایجاد کیست. در این حالت، کشیدن دندان عقل توصیه می‌شود.
  • در حالت چهارم بیمار مشکل ندارد و معاینه بالینی هم مشکل را نشان نمی‌دهد. در این حالت به بیمار در این ‌ارتباط آگاهی داده می‌شود که صرفاً احتمال ایجاد مشکل در آینده وجود دارد و تصمیم‌گیرنده در این ‌ارتباط که دندان خارج شود یا خیر، به عهده بیمار است. به ‌هرحال آبسه دندان عقل گاهی می‌تواند بسیار وسیع باشد و فضاهای فکی را درگیر کند. به دلیل نبود فضا برای رویش این دندان‌ها، حین رویش این دندان‌ها می‌توانند باعث ایجاد شلوغی در دندان‌های قدامی شوند و مشکلات زیبایی ایجاد کنند.

خارج کردن دندان عقل نهفته  برای چیست ؟

• در اصل خیلی وقت‌ها خارج کردن دندان عقل نهفته یک درمان پیشگیرانه از بروز مشکلات آتی است.
  • البته خیلی از مراجعه‌کنندگان تمایل به انجام جراحی غیرضروری ندارند و این کاملاً قابل ‌درک است؛
  • اما وقتی دندان عقل باعث ایجاد پوسیدگی در دندان جلویی آن می‌شود (به دلیل ایجاد گیر غذایی) یا باعث ایجاد آبسه‌های پی‌درپی می‌شود (به دلیل ایجاد پاکت پریودنتال) باید توسط جراحی خارج شود.

این جراحی توسط جراح فک و صورت انجام می‌شود و با استفاده از داروهای ضد درد بعد از جراحی و استفاده منقطع از ice pack (5 دقیقه گذاشته شود، 5 دقیقه برداشته شود) و شستشو با آب‌نمک رقیق بعد از جراحی، ناراحتی و تورم در ناحیه کاهش پیدا می‌کند.

وجود دو دندان عقل نهفته

چه زمانی باید دندان عقل را خارج کرد؟

اگر دندان عقل مشکلات زیر را برای شما به وجود آورد باید آن را بکشید:

•     ایجاد درد و التهاب در لثه ای که روی دندان عقل را پوشانده
  •     آسیب به دندان نزدیک ‌یا استخوان اطراف
  •     ایجاد کیست در اطراف دندان
  •     گیر کردن غذا پشت دندان بین دندان عقل و دندان جلویی و ایجاد پوسیدگی در دندان جلویی
  •     عفونت ‌یا بیماری لثه
  • ایجاد بی نظمی در دندان های قدامی فک پایین

دندان عقل نهفته

کشیدن دندان عقل نهفته چگونه است؟

کشیدن دندان عقل نهفته یک جراحی سرپایی است که شما بعد از اتمام کار میتوانید به خانه بروید و نیاز به هیچ گونه بستری نیست.

در جراحی دندان عقل نهفته پزشک دندان شما را بی حس میکند تا شما متوجه هیچ دردی نشوید. بعد از بی حس شدن دندانپزشک یک برش را داخل لثه ایجاد میکند تا به دندان و استخوان دسترسی داشته باشد سپس آن استخوانی را که دسترسی به دندان را مسدود کرده برمیدارد و دندان را یا بصورت یک جا یا پس از برش دادن، برمیدارد.

در نهایت محل را به خوبی تمیز میکند و اطمینان حاصل میشود که هیچ گونه استخوان و تکه دندانی در آن باقی نمانده سپس در صورت نیاز، زخم را بخیه میزند. برای کنترل خونریزی معمولا یک گاز بر روی لثه قرار میدهند.

اقدامات لازم بعد از کشیدن دندان عقل نهفته

• در اولین روز جراحی و بعد از خارج کردن دندان ممکن است شاهد مقدار کمی ترشحات خون از دندانتان باشید. سعی کنید این ترشحات را، تف نکنید تا لخته خون از حفره خارج نشود. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد بعد از مدتی گاز روی دندان را تعویض کنید.
  • برای کاهش درد شما پزشک مسکن هایی را تجویز خواهد کرد این دارو ها را به موقع مصرف کنید. همچنین برای کاهش تورم، میتوانید از کیسه یخ  بر روی فک استفاده کنید.
  • تورم و کبودی پس از جراحی بسیار رایج است. این تورم معمولا بعد از دو الی سه روز بهبود پیدا میکند ولی شما میتوانید برای تسریع این امر از یخ بر روی فکتان استفاده کنید.
  • تا مدتی پس از جراحی لازم است استراحت کنید و از فعالیت های شدید که باعث جابجا شدن لخته خون از حفره میشود خودداری کنید.
  • تا 24 ساعت پس از جراحی، نوشیدنی های الکل دار، حاوی کافئین و گاز دار را مصرف نکنید.
  • سعی کنید تا یک هفته با نی چیزی ننوشید. مکیدن ممکن است باعث جابجا شدن لخته خون از حفره شود.
  • تا 24 ساعت از خوردن غذاهای سفت، داغ، ادویه دار و جویدنی خودداری کنید و غذای نرم و نیمه نرم میل کنید تا در حفره دندان شما گیر نکند.
  • دهان خود را با آب نمک یا دهان شویه های مخصوص تمیز کنید. ناحیه جراحی را با ملایمت در یکی دو روز اول تمیز کنید. هر چه دهان شما تمیزتر و عاری از میکروب باشد، روند ترمیم ساکت با سرعت بیشتری انجام می شود.
  • 72 ساعت قبل و بعد از جراحی سیگار نکشید زیرا روند بهبودی شما را کند میکند و عوارض خطرناکی به همراه دارد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر همین مطلب به اشتراک بگذارید.