پالپ دندان | پالپ دندانی dental pulp دقیقا چیست؟

پالپ دندان چیست؟

پالپ دندانى بافت نرمى ست كه در مركز دندان قرار دارد. این بافت، حاوى اعصاب و عروق خونى و بافت همبندى مى‌باشد. كانال ريشه از نوك ريشه دندان تا pulp شامبر (در تاج دندان) ادامه پيدا مى‌كند و اين اعصاب و عروق خونى و بافت همبندى را به تاج دندان مى رساند.

پالپ دندان

در واقع پالپ دندان بافت همبندی است که در مرکز دندان قرار میگیرد و شامل اعصاب و عروق خونی و سلول هایی بنام ادنتوبلاست می باشد.

چه چيز باعث آسيب پالپ دندان مى شود؟

پالپ دندان در اثر پوسيدگى، انجام مكرر درمان‌هاى دندانپزشكى روى يك دندان، ترميم وسيع، ترك دندانى يا ضربه به دهان و دندان دچار التهاب و عفونت مى شود.

dental pulp

چرا نياز به خارج كردن پالپ دندانى هست؟

وقتى پالپ دندان آسيب مى بيند (به دليل پوسيدگى يا ضربه) دچار تجزيه مى شود. دقيقا همان اتفاقى كه در اثر مرگ پيش مى آيد. چون بافت پالپ داخل يك محفظه بسته محصور است، با تجمع باكترى ها در بافت تجزيه شده پالپى، آبسه و عفونت ايجاد مى شود.

اين آبسه و عونت در نهايت از فضاى موجود در نوك ريشه دندان خارج شده و در استخوان ايجاد آبسه مى كند. در درمان ريشه در اصل با خارج كردن اين بافت ملتهب يا عفونى مشكل برطرف مى شود.

سوال های مرتبط با پالپ دندان

سوال 1 : دندانی که عصب کشی شده و تغییر رنگ داده است چه باید کرد؟

• وقتی درمان ریشه روی دندان انجام می شود، dental pulp که در مرکز دندان قرار دارد، خارج می شود.
  •  این تغییر رنگ به دلیل وجود پیگمان های خونی و گاهی به دلیل باقى ماندن مواد پرکننده ریشه داخل تاج دندان (همان فضايى كه قبلا پالپ دندانى در آن قرارداشت) می باشد.
  • در این حالت مواد bleaching داخل فضای خالی پالپ دندان  قرار می گیرند.
  • امروزه بهترین و ایمن ترین ماده برای این کار سدیم پربورات است.

سوال 2 : چرا دندان من نیاز به روت کانال دارد؟

• اگر dental pulp دچار التهاب یا عفونت شود، دندان نیاز به روت کانال دارد.
  • التهاب یا عفونت دندان به دلیل پوسیدگی یا ضربه به دندان ایجاد می شود.
  • درمان ریشه دندان باعث حفظ دندان و جلوگیری از انتشار عفونت می شود.
  • یک انسان بالغ نیاز به pulp ندارد.
  • ولی در دوران بچگی، وجود پالپ دندان  برای تکامل دندان وریشه آن لازم است.

مطالعه بیشتر : ساختار دندان و بخش های مختلف دندان

سوال 3 : در حین درمان ریشه دندان چه اتفاقاتی می افتد؟

بعد از بی حسی ناحیه، یک سوراخ در تاج دندان ایجاد می شود تا به پالپ شامبر دندان و کانالها دسترسی پیدا شود. بافت ملتهب خارج شده و کانال های تا انتهای ریشه ضدعفونی می شوند. دندانهای قدامی معمولا یک کانال دارند و دندانهای خلفی از 2 تا 4 کانال دارند. در نهایت دندان با یک ماده ای که سازگاری بافتی دارد پر می شود و داخل سوراخ تاجی پانسمان قرار داده می شود. واژه رایج درمان ریشه در بین عوام، عصب کشی یا کُشی می باشد، که در اصل هر دو این واژه ها می تواند درست باشد. چون pulp (عصب) دندان هم خارج می شود و هم کشته می شود ولی ترجمه لفظ به لفظ درست برای روت کانال تراپی، درمان ریشه دندان می باشد.

بیشتر بخوانید : دندان عقل نهفته

سوال 4 : درد دندان با پالپ دندان ارتباطی دارد؟

به طول کلی درد دندان یک مکانیسم حفاظتی است که از حساسیت مختصر تا درد شدید دامنه دارد و به بدن اطلاع می دهد که یک مشکلی وجود دارد. در مورد دندان این مسئله در نتیجه واکنش پایانه های عصبی داخل پالپ دندان رخ می دهد و شدت آن بستگی به نوع و شدت محرک دارد.گاهى به دليل بالا بودن آستانه درد افراد و پايين بودن شدت محرك، بيمار با وجود درگير شدن  dental pulp، هيچ احساس دردى نداشته است.

مشاوره دندانپزشکی و عصب کشی

مشاوره رایگان با دکتر آذر اصلانی مقدم

عضو انجمن دندانپزشکان آمریکا

دکتر اصلانی

متخصص عصب کشی (متخصص اندو یا روت کانال تراپی یا درمان ریشه) و دکترای تخصصی در رشته اندودانتیکس هستم. استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مواد دندانپزشکی با کیفیت، دانش و تجربه سالها فعالیت، باعث اطمینان بخشی به بیماران از لحاظ تجربه درمانی متفاوت می باشد. درتلاشم از طریق وب سایتم به شما کمک کنم. حتما سوالات خود را در قسمت دیدگاه یا بخش مشاوره دندانپزشکی سایت از من بپرسید.